On typerä klisee mutta tiistai 27.09.1994 ei tuntunut eikä ollut mitenkään poikkeava. Tallinnassa aamulla MS Estonia oli saapunut tavanomaiselta reittimatkaltaan Tukholmasta Ruotsista. Päivästä oli tulossa arkinen, tavanomainen syksyinen päivä. Tallinnassa kuten muuallakin lapset menivät kouluun, aikuiset töihin. Virolainen yhteiskunta käynnisteli arkeaan. Suursää oli syksyinen,
Aamulla 27. Syyskuuta 1994 olivat Eestin, Ruotsin sekä suomen ilmatieteellinen ennustaneet että tulevana yönä tuuli voimistuisi 20-25 M/S. Tallinnassa päivän ylin lämpötila oli tiistaina plus 10-13 astetta.
Päivällä Viron merenkulkuhallitus käyttI laivaa tarkastajiensa koulutusohjelmassa. Tarkastajaharjoittelijat suorittivat Ruotsin merenkulkulaitoksen tarkastajien valvonnassa alukselle perusteellisen satamatarkastuksen. Tarkastuksessa ei havaittu vakavia epäkohtia, jotka olisivat vaatineet välittömiä toimenpiteitä.
Tallinnassa MS ESTONIA:n laituripaikka sijaitsi lähellä vanhaakaupunkia, Keula kohti tallinan vanhaa kaupunkia, tarkalleen kohti Pyhän Simeonin & Pyhän Annen kirkontornia joka sijaitsee tallinnan vanhassa kaupungissa. Tallinnassa ESTONIA tuli laituriin aina keula edellä jotta Tukholmassa peräporttien kautta lastatus autot, rekat ja muu voitiin purkaa tallinnassa keulan kautta. 27.09.1994 tästä tavasta ei tehty poikkeusta. Matkustajat kulkivat laivan oikeankyljen matkustajasiltaa pitkin.
Tuona iltapäivällä MS ESTONIA:n suunnitelma matkustaa Tukholmaan ei sisältänyt mitään poikkeavaa vaan aluksen keulavisiiri ja keularamppi avattuna laivaan lastattiin rekkoja, kuorma-autoja, pakettiautoja, muutama linja-autokin sekä henkilöautoja. Näin oli tehty eilenkin ja niin tehtiin nytkin. Tuulivaroituksia oli otettu vastaan iltapäivällä useilta eri tahoilta
Syyskuisena tiistai-iltana pimeyden syleillessä tallinnaa täyttyi myös matkustajaterminaali matkan varanneista sekä heidän läheisistään, jokaisen odottaen koska pääsee laivaan. MS ESTONIAN matkustajat eivät olleet mitenkään tavanomaisuudesta erottuvia. Kaikki ikäluokat, sukupuolet edustettuna. Yhtäkaikki jokaisella heistä oma menneisyys, kotimaansa, historiansa, läheisensä, jokaisella edessä tulevaisuus, odotukset ja elämä.
Kellon lähestyessä ilta seitsemää oli aika aloittaa protokollanmukaiset toimet laivan merelle saattamiseksi. Keularamppi ja keulavisiiri suljettiin, laivaan johtava matkustajasilta irroitettiin laivasta.
Nyt suunnitelmiin tuli poikkeus ja MS ESTONIA lähtikin kello 19.15 kun muutama “matti myöhäinen” jarrutti laivan lähtöä. Lopulta ESTONIA:n oikeanpuoleiset keula ja peräköydet irroitettiin alkoi aluksen hidas mutta päättäväinen peruuttaminen laiturista kohti Tallinnan sataman edustaa.
Seuraavaksi suunnitelmien mukaan laivaa käännettiin koko pituudeltaan niin että Tallinnan kaupugin siluetti jäi laivan vasemmalle puolelle. Hetken pysähtyminen kunnes laiva aloitti matkansa Tallinnasta ulos sillä samalla reitillä jolla oli ajanut vuodesta 1993 alkaen. Matkustajia tälle lähdölle oli kirjattu 989. Sen oli määrä saapua Tukholmaan aamulla kello 9.30
MS ESTONIA sai merelle lähdön jälkeen sääennusteen merenkulkijoille joka oli kuultavissa VHF-radiolla. Ennusteet sisälsivät varoituksen 20-25m/s puhaltavasta länsituulesta. Estonian yliperämies oli ennustettujen huonojen sääolosuhteiden takia antanut määräyksen, että raskas lasti oli kiinnitettävä huolellisesti. Sääennusteessa keskiyön tunneiksi ennustettiin 2,5-3,5 suuruista merkitsevää aallonkorkeutta, vaikka todellinen arvo oli noin metrin suurempi. Pintaveden lämpötila oli 10-11 astetta.
Kello 23.50; Estonia törmäsi suureen aaltoon. Törmäyksen seurauksena laivan keulavisiiri vahingoittui
Kello: noin 1.00 yöllä keulavisiirin suunnalta kuului voimakas metallinen ääni.
Kello: 01.15: MS ESTONIAn visiirin lukitus oli pettänyt sekä repi alas visiirin takana olleen keularampin ja vettä alkoi tulvia keulasta sisään. Alus kallistui oikealle puolelle voimakkaasti.
Kello 1.22: Ensimmäinen hätäkutsu lähetettiin. Laivan pääkoneet olivat siinä vaiheessa pysähtyneet. Hätäkutsu kuultiin Matkustaja autolautta Silja Europalla.
Joo, meillä on nyt tässä ongelma, on paha kallistuma oikealle puolelle. Uskon, että on pari-kolmekymmentä astetta. Voisitko sä tulla apuun ja pyytää myös Viking Linen apuun?
Kello 1.25: MS ESTONIA lähettää toisen hätäkutsun”Todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä”. sen saavutti 14 laivaa Viestiyhteys katkesi pian tämän jälkeen puoli kahden aikoihin
Kello 1.30: Vesi syöksyi jo hyttikansille, ja aluksen kallistuma on jo 60 astetta.
Kello 1.48: MS ESTONIA katoaa muiden laivojen tutkakuvista.
Kello 1.50: MS ESTONIA uppoaa, vieden 852 matkustajan hengen. Valtaosa heistä jää kadoksiin. Uhrien joukossa on17 maan kansalaisia, eniten ruotsalaisia ja heidän jälkeensä virolaisia. Suomalaisia onnettomuudessa menehtyi 10. Estonialta pelastui 989 matkustajasta ja miehistön jäsenestä 137 onnekasta.
Kello 2.10: Viking Line varustamon matkustaja autolautta MARIELLA on ensimmäinen turmapaikalle saapunut laiva.
Estonia upposi kansainvälisellä merialueella noin 40 kilometriä Utön saarelta eteläkaakkoon.
Estonialta pelastui 989 matkustajasta ja miehistön jäsenestä vain 137 onnekasta.
UUTISMUISTELOA: M/S ESTONIA – Myrsky joka rikkoi, aalto joka kaatoi, meri joka hautasi”